Miniband

Ett miniband, eller träningsgummiband, är det perfekta träningsredskapet att köpa hem. De är billiga i inköp, lätta att förvara och ger de dig oanade träningsmöjligheter. Först och främst är användningsområdet träning, stabilisering och rehabilitering.

Bandet kan användas som motstånd i övningar så som chins, dips och pull ups. Du kan också ersätta tunga handvikter med miniband eftersom de är skonsamma mot lederna.

Vilket/vilka miniband ska du köpa?

Banden säljs i flera motståndsnivåer. Det är bredden på bandet bestämmer motståndet, ju bredare desto tyngre. Du kan hitta motstånd på mellan 1-105 kg, även om de flesta köper band med motstånd på mellan 1-35 kg.

De smalaste minibanden är väldigt populära inom rehabilitering, vid uppvärmning eller som ett tillägg under ett tungt styrkepass. Ett tips är att ha det runt knäna vid exempelvis tunga knäböj för att stabilisera och bibehålla en bra teknik i höften.

Om du vill använda ett miniband för övningar av hela kroppen ska du gå på ett band med motståndsvikt på mellan 25-35 kg. De passar utmärkt för allt från axelövningar till övningar för rumpa och ben.

De bredaste och hårdaste minibanden är de som används minst. Men kan användas som motstånd i styrkeövningar för exempelvis ben och rumpa av dig som är väldigt stark.

Bästa Miniband 2020

Nedanför listar vi våra favoriter när det kommer till träningsgummiband i miniformat:

Better Bodies Resistance Mini Band

Bästa miniband

Riktigt bra gummiband för din träning. Kommer i ett 3-pack med olika motståndsnivåer. Perfekt för variation!

Läs mer och hitta bästa pris hos Svenskt Kosttillskott eller Gymgrossisten!

Träningstips

För bästa effekt bör du träna åminstone tre gånger i vecka. Försök att hitta ett bra helkroppsprogram på nätet, där finns en hel uppsjö av bra träningstips.

Nedan har vi samlat några tips på bra övningar som är effektiva och enkla att genomföra.

Vill du använda powerband vid knäböj så tar du bandet runt dina ben, strax ovanför knäna. Genomför sedan dina knäböj med bibehållen teknik.

Du kan också testa att göra vad vi kallar ”steg ihop”. Du tar då minibandet runt dina ben, strax ovanför knäna och går sedan omväxlande med ett ben i taget ut och sedan ihop igen. Du ska hela tiden hålla lätt böjda knän, som om du ska sätta dig ned på en stol. Ryggen ska vara rak och kroppen lätt framåtlutad.

Testa att sätta dig på en stol. Placera minibandet runt dina lår, strax ovanför knäna och bresa ut och ihop med dina knän. Du får ett riktigt bra motstånd och en effektiv träning av rumpa och lår.

Du kan göra en ryggövning/press genom att hålla gummibandet i vardera ände, horisontellt ovanför huvudet. Dra sedan ner axlarna och bandet bakom huvudet.  

Det är alltid viktigt att behålla tekniken genom hela övningen, oavsett övning och oavsett om du använder ett miniband eller inte. Tekniken är A och O för att få ut en bra effekt av sin träning.

Fokusera på din teknik genom att jobba med den muskelgrupp som är i fokus, utan att samtidigt tappa ryggen när du som exempel gör knäböj. Låt inte kroppen ta några genvägar bara för att det känns tungt, utan var benhård och håll tekniken. De muskelgrupper som inte ska vara i fokus ska inte få hjälpa till eftersom du då belastar fel.

Vi önskar dig all lycka till med din träning. Att träna med miniband är riktigt kul och kommer förmodligen att bli något som du vill göra ofta.